Veelgestelde vragen over VoIP

Hieronder vindt u de veelgestelde vragen over VoIP en over het overstappen naar VoIP.

Vragen over VoIP

  • Wat heb ik nodig voor VoIP?
    Voor VoIP telefonie heeft u een aantal dingen nodig om te kunnen bellen. Ten eerste uiteraard een telefoonnummer waar u op te bereiken bent. Daarnaast is de internetverbinding en de bijbehorende (netwerk)apparatuur van groot belang. U heeft een stabiele internetverbinding nodig met voldoende bandbreedte. Per gesprek heeft u ongeveer 100Kbit/seconde nodig. In de praktijk betekent dit dat u over 1Mb uploadsnelheid ongeveer 8 gesprekken kunt voeren.  
  • Hoe werkt VoIP?
    VoIP is kort gezegd bellen over internet. Voorheen had u ISDN lijnen nodig om hierover te bellen, maar met VoIP worden deze overbodig. Een telefoontoestel sluit u voortaan aan op uw internetverbinding. Deze toestellen melden zich aan op de online telefooncentrale op het internet.
  • Is VoIP betrouwbaar?
    CallvoipTelefonie is uiterst betrouwbaar. Mocht uw internetverbinding onverhoopt uitvallen, dan schakelt de telefooncentrale automatisch door naar uw mobiele nummer. Indien u zeer afhankelijk bent van uw internetverbinding kunt u overwegen om een backup verbinding te nemen. Met een speciale router kunt u beide verbindingen samenvoegen en indien één verbinding uitvalt, neemt de andere het verkeer automatisch over.
  • Is VoIP een alternatief voor mijn ISDN lijnen?
    Heeft u één of meerdere ISDN aansluitingen en een telefooncentrale? Dan is CallvoipTelefonie zeker een goed alternatief. CallvoipTelefonie biedt u een volwaardig alternatief voor ISDN. Bovendien is CallvoipTelefonie zeer flexibel inzetbaar (denk aan thuiswerken en verhuizen) en uiteraard stukken goedkoper. Porteer uw huidige telefoonnummers of vraag nieuwe nummers aan. Elk nummer heeft een onbeperkt aantal lijnen. Een geavanceerde online telefooncentrale voorziet u van alle gewenste functionaliteiten.  
  • Biedt VoIP wel voldoende functionaliteiten?
    Bij CallvoipTelefonie hoeft u echt niets aan functionaliteiten in te leveren. Via een geavanceerde online telefooncentrale (hosted PBX) beschikt u over tal van professionele functionaliteiten waarvoor u tot op heden een dure eigen telefooncentrale voor nodig had. U krijgt persoonlijke inloggegevens voor de telefooncentrale waarop u via internet kunt inloggen. 

Vragen over overstappen

  • Kan ik mijn telefoonnummers behouden?
    Ja, u kunt uiteraard uw huidige telefoonnummers behouden. Bij het verhuizen (porteren) van uw nummers wordt uw huidige contract opgezegd, dit doen wij voor u. U kunt meerdere nummers van uw ISDN abonnement behouden, u kunt zelf kiezen welke.
  • Blijf ik tijdens de portering bereikbaar?
    U blijft tijdens de portering gewoon bereikbaar. De portering duurt doorgaans ca. één week. Voordat we de nummers porteren zullen we er eerst voor zorgen dat uw nieuwe apparatuur bij u op locatie werkzaam is. Als we dit samen getest hebben, zullen we de portering in gang zetten en bent u ervan verzekerd dat u overgaat zonder dat u het merkt.
  • Kan ik ook nieuwe telefoonnummers aanvragen?
    Ja, u kunt verschillende nieuwe telefoonnummers bij CallvoipTelefonie aanvragen. De meeste telefoonnummers heeft u doorgaans binnen 24 uur tot uw beschikking en kunt u direct gebruiken om te bellen. Indien u meerdere nummers aanvraagt, doen wij ons best om volgnummers te krijgen.
  • Wat is nummerportering?
    Nummerportering is het meenemen van uw huidige telefoonnummers naar een andere provider. Wij regelen dit voor u. Zeg nooit zelf vooraf uw abonnement op, de kans is dan aanwezig dat uw nummers komen te vervallen.
  • Behoud ik de overige nummers als ik deze niet porteer
    Nee, nummers die u niet porteert komen onherroepelijk te vervallen. Bepaal daarom van te voren welke nummers u wenst te behouden.

Overige vragen

  • Blijven alarm, PIN en frankeerautomaten werken via VoIP
    Indien uw alarm, PIN en frankeerautomaten over uw ISDN lijnen lopen, blijven deze niet werken. Pinnen kunt u tegenwoordig eenvoudig om laten zetten naar PIN over IP. Uw alarminstallatie kan dit tegenwoordig ook, alleen heeft u hier een extra IP kiezer voor nodig. Uw alarminstallatie kan ook over een analoge lijn blijven lopen. Een frankeerautomaat werkt niet over VoIP, maar wordt in veel gevallen ook niet meer gebruikt. Indien u deze wel wenst te behouden heeft u hier een speciale IP kiezer voor nodig of een analoge lijn.

    Neem in alle gevallen vooraf contact op met uw leverancier.

  • Kan ik met VoIP ook naar alarm- en 0900 nummers bellen?
    Ja, u kunt gewoon naar deze nummers bellen. Daarnaast kunt u ook naar alle 0800-, 0900-, 088-, en alle andere nummers bellen.
  • Welke internetverbinding is het meest geschikt voor VoIP?
    Praktisch iedere internetverbinding is geschikt. Echter is het modem het belangrijkste bij de werking van VoIP. Niet alle modems laten het VoIP verkeer goed door. CallvoipTelefonie adviseert u daarom ten alle tijden over een geschikte internetverbinding, afhankelijk van de mogelijkheden op uw adres.
  • Waarom is het modem van belang bij VoIP?
    Helaas zijn niet alle modems van internetproviders VoIP geschikt. Als het modem niet VoIP geschikt is, kunt u problemen ondervinden zoals slecht geluidskwaliteit tot zelf wegvallende gesprekken. Daarom geven wij altijd advies over de mogelijkheden qua internet op uw adres zodat u de juiste apparatuur heeft en zorgeloos kunt gaan bellen!